O ślizganiu się na macie słów kilka…

W Yoga Bazar każdego dnia pomagamy osobom praktykującym jogę w doborze odpowiedniej maty. Wbrew pozorom nie jest to łatwa decyzja, gdyż trzeba wziąć pod uwagę wiele parametrów. W naszym poradniku jogowym, wspominamy między innymi o wymiarach, grubości, materiale czy wytrzymałościNa co zwracamy największą uwagę? Każdy z nas jest inny i ma różne potrzeby. Jednakże co do jednego wszyscy jesteśmy zgodni – chcemy by wybrana mata chroniła nas przed ślizganiem się w trakcie wykonywania asan. I tu bardzo łatwo o rozczarowanie, szczególnie u osób początkujących, ponieważ są maty mniej i bardziej antypoślizgowe, lecz żadna nie zagwarantuje nam absolutnego braku poślizgu.

maty grip2Dlaczego  tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że mata to tylko jeden z trzech czynników decydujących o stabilności w asanach. Dwa pozostałe są pochodną stopnia zaawansowania w praktyce jogi, są to: technika wykonywania danej asany oraz siła i elastyczność naszego ciała. Na problemy z przyczepnością może wpływać także skłonność do obfitego pocenia się w trakcie ćwiczeń.

W tym poście nie zabraknie informacji dotyczących zarówno tego, jak dobierać matę pod kątem antypoślizgowości (a także, co zrobić, by osiągnęła maksimum swoich możliwości), jak również akcesoriów dodatkowych pomocnych w zapanowaniu nad „uciekającymi” rękami i stopami.

Zanim jednak do tego przejdziemy, chcielibyśmy poświęcić kilka zdań omówieniu wpływu techniki oraz siły i elastyczności naszego ciała na ślizganie się na macie na przykładzie adho mukha svanasany, pozycji która sprawia najwięcej kłopotów w tym aspekcie.

TECHNIKA A ŚLIZGANIE SIĘ NA MACIE

W psie z głową do dołu, bo o nim mowa, wiele osób, szczególnie początkujących, ma problem z uciekającymi do przodu rękami, które zamiast stabilnie zakotwiczyć się w jednym punkcie maty, powoli suną do przodu maty pociągając za sobą całe ciało. Uniemożliwia to prawidłowe wykonanie asany, a pierwszą nasuwającą się myślą jest to, że mamy śliską matę. Czasami jest to prawda, ale problem często leży w samej technice wykonywania asany. Zauważyliśmy, że osoby zaawansowane w praktyce jogi bardzo rzadko mają problem ze ślizganiem się nawet na nietypowych dla jogi podłożach.

Co zrobić aby zapanować nad ślizganiem się w psie z głową do dołu? Przede wszystkim pamiętaj aby:

  • symetrycznie rozkładać ciężar ciała pomiędzy nogi i ręce. Najczęstszym błędem jest zbytnie opieranie ciężaru na rękach, przez co ręce zaczynają sunąć do przodu. Ciężar ciała należy cały czas „spychać” w kierunku stóp. 
  • dokładnie dociskać całe dłonie i palce do maty i unikać w ten sposób tzw. „pajączka”. Palce dłoni powinny być rozłożone jak najszerzej. Najwięcej problemu sprawia dociśnięcie nasad palców wskazujących.
  • rotować ramiona na zewnątrz, aby łopatki odsunęły się od siebie i „zagłębiły” w plecach. Prawidłowe wykonanie tego elementu ułatwia ustawienie ciała w pozycji, szczególnie wspomniany docisk dłoni do maty. Jest to dość trudny element do wykonania dla osób początkujących (w szczególności osób zmagających się z zablokowaniem w obrębie stawów obręczy barkowej)

Znajomość techniki to jeszcze nie wszystko. Potrzebna jest także umiejętność zastosowania jej w praktyce, a do tego potrzebna jest siła i elastyczność naszego ciała, bez których nie będziemy w stanie utrzymać prawidłowego ustawienia ciała, które zapobiegnie ślizganiu się. Ale spokojnie, praktyka czyni mistrza! Gdy już opanujemy te elementy, problem ze ślizganiem się w psie z głową do dołu powinien zniknąć samoistnie.

WŁAŚCIWOŚCI ANTPOŚLIZGOWE MAT

Fakt, że technika ma ogromne znaczenie, nie znaczy, że akcesoria do jogi nie są w stanie pomóc. Wręcz przeciwnie, mogą, nie należy jedynie oczekiwać, że to one wykonają całą pracę za nas ;)

Warto też pamiętać, że antypoślizgowość to tylko jedna z cech mat, nie zawsze najważniejsza. Czasem istotniejsza jest amortyzacja (np. gdy ćwiczysz Ashtangę), lub mała waga czy mała grubość maty (gdy często podróżujesz).

Jeśli jednak zależy Ci przede wszystkim na tym, by mata chroniła nas przed ślizganiem się to zdecydowanie najlepszym wyborem są maty z naturalnego kauczuku. Szczególnie polecamy maty Manduki z serii eKO, sprawdzone i chwalone przez wielu klientów.

Manduka eKO 5mm

Manduka eKO 5mm

Manduka eKO Lite 4mm

 

Manduka eKO Lite 3mm

Manduka eKO Lite 3mm

Manduka eKO Super Lite (Travel)

Manduka eKO Super Lite

Innym materiałem wyróżniającym się na tle antypoślizgowości jest TPE, jego dodatkowym atutem jest bardzo mała waga. Maty Lotus PRO i Lotus PRO Light wykonane są z TPE:

Lotus Pro 6mm

Lotus Pro 6mm

Lotus Pro Light 4mm

Lotus Pro Light 4mm

Jeśli szukasz remedium na ślizganie się na macie, maty z PVC nie będą dobrym wyborem. Co prawda, mają one dobre właściwości antypoślizgowe, lecz ustępują w tym elemencie matom z TPE i naturalnego kauczuku. Nadrabiają one jednak lepszą amortyzacją i trwałością.

Mata Onyx

Mata Onyx

Ciekawie wypada połączenie PVC (dolna warstwa) i PU, czyli poliuretanu (górna warstwa) w postaci maty Onyx. Takie połączenie daje sporo lepsze właściwości antypoślizgowe, dzięki wierzchniej warstwie PU oraz zachowuje właściwości amortyzacyjne PVC.

JAK RADZIĆ SOBIE ZE SPOCONYMI RĘKAMI i STOPAMI?

Wiele osób ślizga się z powodu pocenia się rąk i stóp. Problem nadmiernej potliwości znika wraz z postępami w praktyce, jednakże nie zawsze (zależy to od osobistych uwarunkowań, a także od stylu jogi), a do tego ten proces trwa zwykle długo. Z pomocą przychodzą akcesoria takie jak:

– rękawiczki i skarpetki do jogi pokryte od spodu specjalną powierzchnią antypoślizgową:

Antypoślizgowe rękawiczki

Antypoślizgowe rękawiczki

Antypoślizgowe skarpetki

Antypoślizgowe skarpetki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– ręczniki do jogi. Polecamy artykuł Michała Szczerka o tym, jak sprawdza się połączenie ręcznika GRIP2 i maty eKO Lite – KLIK! 

Recenzja maty Manduka eKO Lite i ręcznika GRIP2

Recenzja maty Manduka eKO Lite i ręcznika GRIP2

Liczymy, że artykuł okaże się pomocny i życzymy dużo stabilności na macie!

3 comments

  1. Dzien dobry,

    Zakupilam mate Manduka eKO SuperLite- po 2 tyg cwiczen mata nadal jest bardzo sliska – do stopnia ze nawet w pozycjach stojacych nie moge utrzymac stop w jednym miejscu. Zaznacze ze ciwicze w bardzo cieplym klimacie.

    Przetarlam mate octem z woda- nie pomoglo.

    Prosze o rade.

    Justyna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *