Klocki do jogi – rodzaje i zastosowanie

Niejednokrotnie spotykamy się z pytaniem od osób niezwiązanych z jogą, do czego właściwie służą te wszystkie akcesoria? „Rozumiem, że mata jest przydatna, ale do czego służą np. te klocki!?”. Dla większości osób, która była choć na kilku zajęciach jogi, jest to rzecz oczywista. Akcesoria, w tym klocki do jogi, służą do dostosowania danej asany do aktualnych możliwości fizycznych i stopnia zaawansowaniu praktyki danej osoby. Dlatego częste przekonanie, że akcesoria są najbardziej potrzebne osobom zaawansowanym w praktyce jogi, jest mylne. Tak na prawdę jest dokładnie na odwrót. Im bardziej jesteśmy zaawansowani w wykonywaniu asan tym częściej do praktyki wystarczy nam sama mata bez dodatkowych pomocy.

Zastosowanie klocków w asanach

Pozycja kąta z użyciem klocka - podparcie 11,5 cm

Pozycja kąta z użyciem klocka – podparcie 11,5 cm

Przyjrzyjmy się pozycji trójkąta. Osoby mające pełny zakres ruchu w tej pozycji są w stanie położyć i docisnąć do podłogi całą rękę utrzymując wyrównanie boków tułowia i odpowiednią rotację kręgosłupa, kluczowe elementy prawidłowo wykonanej trikonasany. Jednakże nie wszyscy są w stanie utrzymać prawidłowe ustawienia ciała z ręką dociśniętą do ziemi. Z tego powodu konieczne staje się podwyższenie punktu podparcia ręki właśnie za pomocą klocka, który, w zależności od ułożenia, daje 3 różne wysokości podparcia ręki odpowiadające swoim wymiarom – 23 cm, 11,5 cm oraz 7 cm.

Pozycja trójkąta z użyciem klocka - podparcie 23 cm

Pozycja trójkąta z użyciem klocka – podparcie 23 cm

Dzięki ułożeniu ręki podporowej na odpowiedniej wysokości, osoba wykonująca trikonasanę może osiągnąć wspomniane wyrównanie boków tułowia i odpowiednią rotację kręgosłupa. Warto wspomnieć, że akcesoria mogą się uzupełniać. Jeżeli mamy problemy z utrzymaniem równowagi w trójkącie możemy dodatkowo wesprzeć się drabinką.

Klocki można wykorzystać w ten sam sposób przy innych asanach bocznych stojących, pozycji  kąta czy półksiężyca. Swoje zastosowanie klocki znajdą także w pozycjach stojących, w których kluczowe jest zaakcentowanie ruchu nutacji kości krzyżowej kręgosłupa, czyli „podniesienie ogona (kości ogonowej) do góry”. Przykładem może być parśvottanasana i prasarita padottanasana.

Parsvottanasana na klockach korkowych

Parsvottanasana na klockach korkowych

Jeżeli nie jesteśmy w stanie w tych asanach wyrównać odcinka lędźwiowego kręgosłupa trzymając ręce na ziemi, powinniśmy podeprzeć ręce na klockach do wysokości, w której będziemy w stanie przynajmniej zainicjować ten ruch.

Zastosowań klocków jest wiele więcej, większość asan ma warianty z klockami. Można je wykorzystać np.  w setu bandha sarvangasanie, do wariantu pozycji w odciążeniu. Podkładamy wtedy klocek pod kość krzyżową. Pies z głową do dołu może być wykonywany z rękami na klockach, aby łatwiej było wykonać ruch nutacji i osiągnąć intensywniejsze rozciąganie mięśni kulszowo-goleniowych. Podobnych przykładów jest wiele…

Rodzaje klocków

Wszystkie klocki mają to samo zastosowanie i dają te same możliwości podczas ćwiczeń. Różnią się natomiast materiałem, z którego są wykonane.Wybór odpowiednich dla siebie klocków to zatem głównie kwestia naszych preferencji estetycznych, dotykowych i wagowych.

1. Klocek korkowy – bardzo popularny wśród ćwiczących. Jest lekki (350g) i przyjemny w dotyku. Nadaje się do przenoszenia. Z racji nie występowania w Polsce dębów korkowych, jego cena jest zazwyczaj wyższa niż w przypadku klocków drewnianych.

Klocek korkowy

2. Klocek piankowy – wykonany z pianki EVA. Są bardzo lekkie, a jednocześnie zachowują twardość i kształt, dzięki wyjątkowej gęstości zastosowanej pianki. Bardzo wygodne w transporcie. Posiadają różne kolory, co jest ich dodatkowym atutem. Bardzo często wybierane przez Panie.

Klocki piankowe

3. Klocek sosnowy – najpopularniejszy klocek w Polsce wykonany z powszechnie występującego w Polsce drzewa sosnowego. Stosunkowo lżejszy od innych klocków drewnianych, jednak wszystkie klocki drewniane są cięższe od korkowych i piankowych. Sosna ma też jaśniejsze drewno od buku i dębu.

Klocek sosnowy

4. Klocek bukowy – polecany przez nas klocek. Według nas ma idealny stosunek wagi do wielkości oraz przyjemny kolor. Lżejszy od klocka dębowego, cięższy od sosnowego.

Klocek bukowy

5. Klocek dębowy – znajduje swoich zwolenników ze względu na swój ciężar i ciemne drewno. Warto zaznaczyć, że wszystkie klocki drewniane są tańsze, ponieważ są produkowane w Polsce.

Klocek dębowy

Mamy nadzieję, że artykuł ten umożliwi lepsze zorientowanie się w tym, do czego potrzebne są klocki do jogi oraz pomoże wybrać idealne klocki dla siebie. Jeśli macie do nas jakieś pytania, zadajcie je w komentarzu pod artykułem, z chęcią na nie odpowiemy :)

3 comments

    • Oczywiście :)
      Klocek sosnowy – 800g
      Klocek bukowy – 1300g
      Klocek dębowy – 1350g
      Klocek korkowy – zależy od korka, najczęściej od 350g do około 500g
      Klocki EVA – różnie w zależności od właściwości pianki, do 300g

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *