Kitri – potrawa „z jednego garnka”

Kitri (lub kitcheri lub khicadi) jest potrawą „z jednego garnka”, sporządzoną z ryżu, fasoli (soczewicy) i przypraw z warzywami. Możesz dobrać warzywa i przyprawy zgodnie ze swoim gustem i typem konstytucyjnym. Pożywne i łatwo strawne kitri jest zalecane w przypadkach złego trawienia. Jeżeli zmieszasz ryż z fasolą w proporcji 2:1, ilość dostarczonego organizmowi białka będzie większa, niż gdyby ryż i fasola zjedzone zostały oddzielnie.

Jeśli źle trawisz, kitri trzeba gotować do konsystencji ziemniaczanego puree.

Składniki:

  • Oliwa lub ghee
  • Przyprawy
  • Ryż basmati (lub inny)
  • Żółta fasola mung (lub inna)
  • Jarzyny
  • Woda

Można oczywiście zmieniać przyprawy i ich ilości. Zacznij od połowy łyżeczki do herbaty na osobę – nasion kminku (najlepiej kminu, czyli inaczej kminku indyjskiego, rzymskiego), kolendry i kopru włoskiego oraz sproszkowanej kurkumy i imbiru. Spowoduje to, że potrawa będzie pasować do każdego typu konstytucji.

Na jedną osobę daje się około 30 g ryży basmati i około 60 g fasoli mung. Ryż trzeba zmieszać z fasolą i przemyć zimną wodą. Na wysoką patelnię wlać 1 łyżkę stołową oliwy z oliwek lub oleju (ghee) i dodać nasiona. Smażyć je do momentu lekkiego zbrązowienia. Potem dodać sproszkowane przyprawy, przemyty ryż oraz fasolę i mieszać tak, aby równomiernie pokryły się olejem. Dodać tyle wody, aby jej poziom przekraczał 5 cm nad ryżem i fasolą, zagotować na wolnym ogniu, czasem mieszając. Uważaj aby patelnia nie wyschła i w razie potrzeby uzupełnij wodą. Dodaj jarzyny pokrojone w plasterki, jeśli chcesz: rośliny korzeniowe z ryżem, a liściaste lub miękkie na końcu gotowania. Wybierz warzywa odpowiadające twoim energiom podstawowym. Danie jest ugotowane gdy ryż jest miękki, a ziarna łatwo rozgniatają się w palcach. Większość płynu powinna być zresorbowana lub odparowana. Kitri można podawać z czapati (pieczywem indyjskim) lub innym zdrowym pieczywem. Osoby typu Pitta mogą do garnirowania używać liści kolendry.

Kitri jest zalecane w przypadkach problemów z trawieniem, przy gorączce, biegunce, w chronicznych chorobach, które osłabiły tkanki ciała i zmniejszyły ojas.
Jest bardzo dobre gdy jesteś zmęczony, wyczerpany lub skończyłeś/aś jakiś rodzaj postu.
Nie zaleca się go w przypadku zaparć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *