Ajurwedyjski rozkład dnia

Idealny rozkład dnia według Ajurwedy

Zamieszczone poniżej zegary przedstawiają (w dużym skrócie) optymalny plan dnia (dinacharya) według ajurwedy.

Zegary ajurwedyjskie

Chodzi o to, aby optymalnie wykorzystać naturalne cykle dobowe i podejmować podstawowe czynności życiowe właśnie w tych porach. Razem z odpowiednim odżywianiem ma to podstawowe znaczenie dla zdrowia człowieka.

Poniżej przedstawiony jest szczegółowy i kompletny rozkład czynności związanych z codziennym funkcjonowaniem człowieka. Ponieważ nie są to nakazy a jedynie praktyczne wskazówki niektóre z tych czynności mogą być przez ciebie wyłączone z rozkładu dnia.

Warto pamiętać, że systematyczne stosowanie tych wskazówek ma na celu przede wszystkim higienę osobistą i zrównoważenie doszy i po kilku tygodniach stosowania przyczynia się w znacznym stopniu do zredukowania stresu w ciele i umyśle i zwiększenia poziomu energii.

Wstawanie

Po przebudzeniu leż kilka minut w łóżku, zbierz myśli i ustal pozytywny plan działania na cały dzień. To jest moment w ciągu dnia, kiedy łatwo można się skoncentrować, a motywacja i determinacja do działania jest na najwyższym poziomie.

Mycie twarzy

Udaj się do toalety i umyj twarz wodą o temperaturze pokojowej. Umyj dokładnie nos, oczy i usta. Kiedy jest bardzo zimno lub cierpisz na choroby wynikłe z przeziębienia użyj ciepłej wody. Napełnij usta wodą na ok. 30 sekund. Trzymając ciągle wodę w ustach nachyl się i nachlap wody do otwartych oczu. Kiedy wytrzesz oczy możesz przez chwilę leciutko wymasować opuszkami palców zamknięte oczy.

Czyszczenie zębów i języka

Teraz umyj zęby. Zaleca się mycie zębów pastami nie zawierającymi chemicznych dodatków (nawet fluoru). Znane i cenione na całym świecie są oryginalne ziołowe pasty ajurwedyjskie. Czyścimy także przestrzenie międzyzębowe nitką dentystyczną. Po umyciu zębów bardzo ważną czynnością jest oczyszczenie języka z nalotu (ama). Do tego celu można użyć specjalnej skrobaczki lub szczoteczki. Trzeba to zrobić dokładnie czyszcząc nawet nasadę języka. Usuwa to śluz i wspomaga odczuwanie smaku oraz świeży oddech. Na koniec wypłucz gardło ciepłą wodą i odchrząknij dobrze kilka razy.

Wypróżnienie

Wypij szklankę ciepłej wody. Unikaj w tym momencie picia kawy czy herbaty ponieważ kofeina zwiększa ciepło (pitta) i powoduje zatwardzenie. Poranne wypróżnienie ma kluczowe znaczenie dla zdrowia. Jeśli nie czujesz w dalszym ciągu potrzeby wypij kolejną szklankę wody i pospaceruj po pokoju. Jeśli chcemy być zdrowi musimy uregulować wypróżnienie ponieważ kiedy go nie ma codziennie rano ciało jest systematycznie zatruwane przez wtórne wchłanianie w jelitach i może to prowadzić do wielu chorób.

Ajurweda zaleca po wypróżnieniu podmywanie wodą. Ma to znaczenie zarówno higieniczne jak i energetyczne. Zamyka to otwieraną w czasie defekacji czakrę korzenia.

Ćwiczenia

Teraz jest dobry czas na ćwiczenia fizyczne i oddechowe. Ajurweda zaleca jogę jako formę równoważącą dosze i w ogóle wszystkie energie. Dostosuj praktykę do czasu, jakim dysponujesz. Aby ustalić szczegółowy plan takich ćwiczeń dostosowanych do twojej konstytucji najlepiej skonsultować to z doświadczonym nauczycielem jogi.

Masaż olejowy

Zaleca się po ćwiczeniach masaż olejem, lub jakąkolwiek jego formę, np. jeśli nie masz czasu wykonać sobie masażu całego ciała, zrób tylko masaż głowy. Działa to niezwykle korzystnie i bardzo poprawia samopoczucie na cały dzień. Używaj olejów odpowiednich dla swojej konstytucji.

Prysznic

Następna w kolejności czynnością jest kąpiel lub po prostu prysznic. Nie używaj wody zbyt gorącej ani zbyt zimnej. Jednak zimą woda musi być cieplejsza. Potem dobrze wytrzyj i natrzyj ciało bawełnianym ręcznikiem – to poprawia krążenie. Lepiej jest brać prysznic rano ponieważ wtedy odświeża on po przebudzeniu, ale dobrze jest to powtórzyć wieczorem jeśli czujemy taką potrzebę – szczególnie latem.

Medytacja

Teraz jest czas na poranną medytację.

Śniadanie

Po medytacji zjedz odpowiednie dla swojej konstytucji i potrzeb śniadanie, najpóźniej do godziny ósmej.

Praca

Kiedy jesteś w pracy nie zapominaj kim jesteś i po co robisz to robisz. Znajdź czas w trakcie pracy na kilka minut relaksu w takiej formie która ci odpowiada. Być może brzmi to banalnie, ale unikaj stresu, gniewu i innych negatywnych uczuć. Kreuj wokół siebie pozytywną energię – to pomaga Tobie i wszystkim, z którymi współpracujesz.

Obiad

Między 12 a 13 znajdź koniecznie czas na najobfitszy posiłek w ciągu dnia i zjedz go w przyjemnej atmosferze.

Praca

Wróć do pracy. Koło 16 spróbuj wygospodarować czas na herbatę, deser oraz chwilę wytchnienia. Pamiętaj, że nie można pracować cały dzień wydajnie bez odpoczynku.

Powrót do domu

Kiedy wracasz znajdź czas na przynajmniej pięć minut relaksu. Może to być savasana w spokojnym i cichym miejscu, lub zabawa z twoimi dziećmi, czy też spokojna rozmowa z partnerem. Rób to, co najbardziej w danej chwili cię relaksuje. Potem zrób to, co musisz zrobić w domu czy też poza nim.

Kolacja

Najlepiej jest zjeść kolacje między 18 a 19, ale niestety nie zawsze jest to możliwe. Staraj się jednak zjeść posiłek nie później niż dwie, trzy godziny przed snem. Powinno to być lekkostrawne pożywienie. Unikaj pożywienia smażonego, zimnego, produktów mlecznych i słodyczy, unikaj też ryżu i jogurtu. Idealna kolacja składa się z lekkich sałatek, ugotowanych na parze lub w lekkim oleju warzyw, zup warzywnych i pieczywa.

Udanie się na spoczynek

Między 21.30 a 22.30 jest najlepszy czas na położenie się do łóżka. Jednak w dzisiejszych czasach w mieście nie zawsze jest możliwe. Staraj się kłaść nie później niż o 23.00. Pamiętaj, że systematyczne „zarywanie” nocy kończy się rozstrojem vata, czyli bezsennością.

Autor: Bartosz Niedaszkowski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *