Ajurweda: zalecenia na lato

Według ajurwedy dosze, czyli indywidualne konstytucje człowieka, bezpośrednio korespondują z porami roku na naszej planecie. Lato jest czasem dominacji energii pitta, czyli energii ognia. Naczelna zasada ajurwedy brzmi: podobne zwiększa podobne. Stosując jednak tę zasadę doprowadzamy do tzw. nadmiaru, stanu nierównowagi, który zwie się vikriti. Stąd już blisko do choroby. Zatem znając to prawo powinniśmy stosować jego odwrotność. To co gorące powinniśmy „chłodzić”, to co zimne „ogrzewać”. Najtrudniej latem mają osoby o konstytucjach, w których pitta odgrywa kluczową rolę tzn. pitta, vata-pitta i pitta-kapha. Co nie znaczy, że osoby o innych konstytucjach nie powinny brać pod uwagę letniego czasu pitta. Nawet ludzie typu vata latem powinni nastawić się na tonizowanie, uspokajanie energii ognia, chociaż to zależy również od tego jak gorące jest lato w danym sezonie.

Biorąc powyższe pod uwagę można sformułować ogólne zalecenia na tę porę roku, których przestrzeganie pozwoli zachować harmonię i równowagę nie tylko w trakcie trwania lata, ale co bardzo ważne pozwoli zdrowo przejść w okres późnego lata i jesieni. Często jest tak, że w trakcie zachwiania równowagi nie widzimy tego od razu. Efekty naszych błędów odczuwamy w przyszłości w postaci zaburzeń, których w ogóle nie kojarzymy z naszymi wcześniejszymi aktywnościami. Dlatego chcąc pozostać w zdrowiu w zimie powinniśmy się o to zatroszczyć już latem. Przedstawiam kilka prostych zaleceń, których wdrażanie postuluje mój nauczyciel ajurwedy i przyjaciel dr Partap Chauhan.

Dieta powinna składać się z łagodnie ochładzających, słodkich produktów i napojów. Nie oznacza to w żadnym razie lodów. Chodzi o pokarmy, których właściwości energetyczne takie właśnie są. Np. ogórki, arbuzy, owoce ogólnie, soki owocowe i warzywne, zboża, rośliny strączkowe oraz produkty z organicznego mleka fermentowane takie jak jogurt, maślanka czy kefir (nie w nadmiarze, bo fermentacja zwiększa pitta, jednak nabiał go tonizuje). Należy dużą wagę przykładać to picia wody. Często ludzie piją za mało, co bardzo obciąża pitta. Minimum 2 litry wody źródlanej lub mineralnej dziennie, woda z wodociągów nie nadaje się. Należy unikać w nadmiarze smaków kwaśnego, ostrego i słonego. Gorące, mocno przyprawione i zakwaszające pokarmy powinny zostać w tym czasie wyeliminowane lub bardzo ograniczone. Niekorzystnie w tym czasie działa kawa, herbata, alkohol. Powinniśmy również zwrócić uwagę na swój ubiór oraz otoczenie w którym najczęściej przebywamy. Słońce działa korzystnie, ale nie w nadmiarze. Szczególnie osoby typu pitta powinny na to zwrócić uwagę. Jeśli źle się czujesz na słońcu trzymaj się cienia, noś przewiewne ubrania wykonane z naturalnych materiałów jak len, bawełna i zawsze noś nakrycie głowy. Korzystnie działają naturalne olejki eteryczne o działaniu ochładzającym takie jak olejek sandałowy, różany.

Autor: Bartosz Niedaszkowski

4 comments

  1. Herbata, również zielona, jest niestety w tym czasie także niekorzystna, ponieważ ma właściwości wysuszające i odwadniające.

    Bartosz Niedaszkowski

  2. Mnie lekarka z Chink powiedziała, że w Europie jest jakaś mania z tym piciem wody i że zalecane tutaj dwa litry za bardzo obciąża nerki, które są bardzo ważne dla organizmu, oczywiście mówiła, że jak jest upalnie albo ćwiczymy to tak ale nie to żeby co dzień te dwa litry musiały być. Poza tym ja jem dużo zup, które też się liczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *