3 guny

Ajurweda – 3 guny (naturalne właściwości) pożywienia

Guna oznacza: jakość – naturalna właściwość

Ajurweda w każdej sytuacji widzi trzy naturalne impulsy.

  • Jednym z nich jest sattva, impuls do rozwoju – dążenia przed siebie, zgodnie z postępem.
  • Drugi impuls to tamas, dokładne przeciwieństwo sattvy, impuls do pozostania w miejscu lub cofania się.
  • Ustawiony między tymi dwoma przeciwieństwami jest rajas, neutralny impuls, który dyktuje działanie w imię działania.

Ludzie rajas lubią działać. Ich umysły stale pracują i mają tendencję do zniecierpliwienia, impulsywności i rozładowania napięcia poprzez różnego rodzaju ruch. Ludzie sattva lubią postęp. Ich myśli uznają działania twórcze, podtrzymujące życie i zdrowie. Ludzie tamas lubią pozostawać w miejscu. Ich umysły nie lubią działania, lubią rutynę i mają tendencję do pozostawania w miejscu (status quo).

Trzy guny można również odnaleźć w naturze pożywienia. 

Pożywienie tamasowe to w skrócie:

  • Mięso – szczególnie ciężkostrawne (w tym drób i ryby)
  • Niewłaściwie zestawione produkty w posiłku
  • Pożywienie ciężkie i tłuste
  • Jajka
  • Sery
  • Grzyby
  • Orzechy ziemne
  • Pożywienie nieświeże, odgrzewane

Spożywanie tego typu produktów w nadmiarze prowadzi do ciężkości i inercji.

Pożywienie rajasowe to:

  • Przede wszystkim bardzo mocno przyprawione pożywienie, wywierające na ciało i umysł efekt stymulujący.
  • Pożywienie zawierające czosnek, cebulę, alkohol, kofeinę itd.

Spożywanie tylko tego typu produktów prowadzi do nadpobudliwości i rozstraja trzy dosze.

Pożywienie sattviczne to w skrócie:

  • Pożywienie czyste i odżywcze. Lekkie, łagodzące, łatwo strawne. Produkty świeże. Posiłki zawierające równowagę sześciu smaków, wodę źródlaną i umiarkowane porcje.
  • Produkty takie jak:
  • Ghee
  • Ryż
  • Sezam, migdały
  • Owoce i soki owocowe
  • Warzywa
  • Pszenica
  • Fasolka mung, kokos, daktyle, miód.

Stosowanie diety sattvicznej przynosi korzyść wszystkim typom konstytucyjnym. Przyczynia się do wytworzenia ojas – najczystszego produktu końcowego metabolizmu, trawienia i asymilacji pokarmu. Tylko ojas jest w stanie w pełni odżywiać tkanki ludzkiego ciała, także te najbardziej subtelne.

Autor: Bartosz Niedaszkowski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *